بهترین گیاهان برای اتاق خواب

بهترین گیاهان برای اتاق خواب

بهترین گیاهان برای اتاق خواب

گل و گیاه همیشه و در هرجا حال و هوای ما را بهتر می‌کنند. همان‌طور که در خانه و اتاق خود گل‌های مختلف را پرورش می‌دهیم، هنگامی که قصد رفتن به پیک نیک و مسافرت را نیز داریم، اولویت با مکان‌هایی است که گیاه و درخت داشته باشند. 

گل های مناسب برای اتاق خواب

ما با شارژ کردن موبایل و سیستم‌های خود در اتاق، بدون اینکه آگاه باشیم فضای خود را مسموم می‌کنیم. فرمالدهید از پشت فرش‌ها و روفرشی‌ها، بنزن از رنگ‌ها و حلال‌هایشان و تری‌کلرواتیلن (که در تمیزترین هوای اطراف ما نیز وجود دارد)، کیفیت خوابی را که ما نیاز داریم کاهش می‌دهند. به همین دلیل ما باید از گل‌ها و گیاهان برای بهبود هوای اتاق و خاصیت تصفیه‌کنندگی آن‌ها استفاده کنیم. گل و گیاه با این خاصیت خود باعث دفع سموم از محیط می‌شود.

دانشمندان بر این باورند که حضور گیاهان گلدانی در داخل خانه و اتاق می‌توانند علاوه‌بر رفع آلودگی‌های محیط اتاق به بهبود خلق و خوی شما، کاهش استرس و اضطراب، تسکین بسیاری از دردها، پیشگیری سرماخوردگی و بهبود کیفیت خواب شما اثر بگذارند. مطالعات نشان می‌دهد که برگ‌ها و ریشه‌های گیاهان، آلاینده‌ها را جذب می‌کنند و در بافت خود ذخیره می‌کنند. حتی میکروارگانیسم‌های موجود در خاک قادر به جذب آلاینده‌هایی مانند حلال‌ها و دود سیگار هستند.

بهترین گیاهان برای اتاق خواب

یکی از سؤالاتی که اکثر دوست‌دارن گل و گیاه دارند این است که چه گل هایی را می توان در اتاق خواب نگهداری کرد؟ ما در ادامه شما را با لیستی از معرفی گل‌های آرامش بخش برای اتاق خواب آشنا می‌کنیم.

1- گیاه آلوئه‌ورا

اگر این سوال که چه گل هایی مناسب نگهداری در اتاق خواب هستند؟ مانع انتخاب شما شده است؛ یا اگر فقط برای یک گلدان جا یا بودجه دارید، بی شک پیشنهاد ما به شما یک گلدان آلوئه‌ورا است. گیاه آلوئه ورا نمادی از ابدیت و جاودانگی است و از جمله بهترین گیاهان آپارتمانی به شمار می‌آید. یک گلدان کوچک آلوئه ورا در اتاق خوابتان، هم زیبایی و هم نمایی شکیل به دکور و فضای منزلتان می‌بخشد.
این گیاه علاوه‌بر زیبایی، خاصیت درمانی هم دارد. برای مثال از این گیاه برای درمان فوری خراشیدگی‌ها و سوختگی درجه یک، آفتاب‌سوختگی، سرمازدگی و زخم‌هایی که ناشی از سرمازدگی است، استفاده می‌شود. شما با داشتن یک گیاه آلوئه ورا، گیاهی دارویی دارید که می‌توانید از آن برای زیبایی خانه نیز استفاده کنید.

نگهداری گیاه آلوئه‌ورا بسیار راحت است از این‌رو یکی از بهترین گیاهان برای اتاق خواب به حساب می‌آید. افراد زیادی که آلوئه‌ورا در خانه نگهداری می‌کنند، علاوه‌بر آنکه نگهداری این گیاه را ساده و بی‌دردسر می‌دانند، از خواص درمانی آن نیز بهره می‌برند. آلوئه‌ورا که با نام صبر زرد نیز شناخته می‌شود، از جمله گیاهانی است که در طب سنتی هند (آیورودا)، جنبه‌های درمانی مختلفی دارد و به‌صورت خوراکی و موضعی مصرف می‌شود. بسیاری از انواع آلوئه‌ورا در جهان خوراکی‌اند و از آن برای تهیه انواع سالاد، دسر، غذا و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد، گیاه آلوئه‌ورا شب‌ها میزان زیادی اکسیژن آزاد می‌کند که این امر کیفیت خواب را افزایش می‌دهد؛ شما با استفاده از گیاه آلوئه‌ورا یک منبع اکسیژن رایگان در اختیار خواهید داشت.

آلوئه‌ورا گیاه طبیعت و بیابان است، پس به نور زیادی احتیاج دارد، اما این نور باید غیرمستقیم باشد.

پس اگر اتاق خواب شما یک پنجره کوچک هم داشته باشید این گیاه از بهترین گیاهان برای اتاق خواب شما است. طبق اعلام نظر سازمان ناسا، آلوئه‌ورا یکی از بهترین گیاهان، برای تصفیه هوای منزل است.
از آنجا که آلوئه‌ورا بسیار شبیه کاکتوس است و در گروه گیاهان گوشتی قرار می‌گیرد، پس ‌نیازی به آبیاری هر روزه ندارد؛ هر دو هفته یک‌بار به گلدان آلوئه‌ورا آب دهید، کافی است. آلوئه‌ورا به طرز معجزه‌آسایی آلودگی هوا به‌خصوص سمومی که در مواد شوینده وجود دارد را جذب می‌کند و به طرز حیرت‌آوری با لکه‌های قهوه‌ای که روی برگ‌هایش ظاهر می‌شود، به شما نشان می‌دهد که چقدر مواد شیمیایی مضر در هوای خانه‌تان وجود دارد.

گیاهان مناسب استفاده در اتاق خواب

2- گیاه سانسوریا

دومین گیاه این لیست گیاه سانسوریا است. این گل انواع متفاوتی دارد. سانسوریای پا کوتاه، سانسوریای ابلق و سانسوریای سبز از معروف‌ترین‌های این گل هستند. گل سانسوریا جزء آن دسته از گیاهانی است که نگهداری آسانی را برای ما دارد، شب‌ها اکسیژن را آزاد می کند و در عوض دی‌اکسیدکربون را در فضای اطراف خود می‌گیرد، همچنین این گیاه سموم معمول در هوای خانه (فرمالدهید، تری کلرو اتیلن، بنزن) را فیلتر می‌کند. نگهداری آن در اتاق خواب برای افرادی که افت تنفس و سردرد دارند توصیه می‌شود.

نور غیرمستقیم برای گیاه سانسوریا بهترین گزینه است. همچنین در صورت خشک شدن خاک فقط به آب نیاز دارد. این گیاه مقاوم در شرایط مناسب می‌تواند ده‌ها سال در منزل شما زندگی کند. به همین دلیل است که این گیاه از گیاهان آپارتمانی مقاوم برای اتاق خواب است.

3- گیاه ژربرا جامزونی

آب و هوای ایران جزء مناطق گرمسیری محسوب می‌شود. به همین علت است که ژربرا جامزونی می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. این گیاه پنجمین گل برگزیده جهان مخصوص مناطق گرمسیری است. این گیاه به دلیل رنگ‌های جذاب و متنوع در گل خود از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. این گل در رنگ‌های زرد، صورتی، پرتقالی، قرمز، بنفش، سفید و کرم وجود دارد. به همین دلیل این گل یکی از بهترین گیاهان برای اتاق خواب کودکان نیز هست. این گل زیبا می‌تواند در شب اکسیژن تولید کرده و تنفس فرد را در خواب راحت‌تر کند.

برای نگهداری از این گیاه شما به مکانی نیمه آفتابی نیاز دارید و نیاز آبی گیاه متوسط است. به لحاظ اهمیت اقتصادی تولید شاخه گل ژربرا از طریق کشت بافت در صدر اولویت‌های تحقیقاتی گیاهان زینتی ایران قرار دارد. این گل، دائمی، گرمسیری و حساس به سرما با ریشه‌های عمیق و گل‌های مجزا که بر روی ساقه‌ای پرزدار تشکیل می‌شوند. 

این گیاه روز کوتاه را ترجیح می دهد و به عبارتی روزکوتاه اختیاری است. این گیاه از اواخر بهار تا اواخر پاییز و حتی اوایل زمستان گل می‌دهد.

4- گیاه پتوس

این گیاه از ساده‌ترین و مناسب‌ترین گیاهان برای اتاق خواب است. دارای برگ‌های براق، قلبی شکل و ساقه‌های بلند و رونده است که می‌تواند تا چندین متر رشد کند. این گیاه زیبا نور متوسط تا روشن را ترجیح می‌دهد. این گل، در عین زیبایی و رنگ خاصی که دارد، نگهداری آن راحت و بی دردسر است. پس می‌تواند یکی از بهترین گیاهان برای اتاق خواب شما باشد.

این گیاه زیبا حتی بدون خاک و تنها در آب نیز، می‌تواند زندگی کند و به رشد خود ادامه دهد. پتوس نقش عمده‌ای در اکسیژن‌سازی و پاکسازی هوا از سموم و انرژی‌های منفی ایجاد می‌کند. این گیاه حتی می‌تواند در محیط‌هایی مانند بانک‌ها، ادارات و ... رشد خوبی داشته باشد، زیرا به نور آنچنانی برای رشد کردن نیاز ندارد و برای آبیاری هرگاه که خاک این گلدان کاملاً خشک شده باشد باید به آن آب داد؛ پس نیازی به آبیاری فراوان ندارد.

گیاهان مقاوم برای اتاق خواب

5- گیاه یاسمن سفید

این گیاه عجیب و غریب دارای اثر ملایم و آرام بخش بر بدن و ذهن است. مطالعات کارشناسان مدعی این صحبت‌ها است که گیاه یاسمن موجب کاهش سطح اضطراب و افزایش کیفیت خواب می‌شود. بالا رفتن کیفیت و کارایی مغز و افزایش هوشیاری در اتاق‌هایی که افراد با گل یاسمن به خواب رفته و از خواب برخاسته‌اند، تأیید شده است. با توجه به غنچه‌ها و شکوفه‌های زیبا و صورتی که بعداً به سفید تغییر ظاهر می‌دهند جایی برای تردید در انتخاب این گل برای اتاق خواب شما باقی نمی‌ماند. یکی دیگر از ویژگی‌های این گل نیز نگهداری آسان آن است که به سایر ویژگی‌های آن افزوده شده و آن را به یکی از گل‌های مناسب اتاق خواب تبدیل می‌کند.

6- گیاه اسطوخودوس

یک گلدان اسطوخودوس دنیایی از تازگی و رنگ دارد و رایحه‌ای آرامش بخش را به اتاق خواب شما هدیه می‌دهد. در حالی که این گیاه در نور زیاد رشد بهتری دارد، شما می‌توانید این گیاه را در هر جایی که دوست داشتید، قرار دهید. بوی اسطوخودوس می‌تواند به تسکین بی قراری، عصبانیت، اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی کمک کند. همچنین شما می‌توانید برای کاهش استرس و اضطراب از آن در اتاق خواب نوزاد استفاده کنید و به این ترتیب از گریه و بی‌قراری کودکان جلوگیری کنید پس با خیال راحت این گیاه را به‌عنوان بهترین گیاهان برای اتاق خواب کودک خود انتخاب کنید.

7- گیاه بامبو

استفاده از گل در اتاق خواب یک ضرورت نیست اما وجود آن باعث به دست آمدن ثمرات فراوانی می‌شود. بامبو که به صورت نی و لوله‌های کلفت قرار گرفته در ظرف آب شناخته می‌شود، از لحاظ زیبایی یک مدل خاص به شمار می‌رود، اما ملاک گیاهان آپارتمانی تنها زیبایی محض نیست. مواردی هم چون نگهداری و پاکسازی هوای منزل نیز در کنار مزیت جلوه‌های بصری گیاه قرار می‌گیرد. با این حال بامبو با دارا بودن تمامی این موارد، تضمین یک خواب عالی و راحت را به شما می‌دهد، در صورتی که شما اجازه ورود آن را به اتاق خواب خود صادر کنید.

ریشه‌های گیاه نیز ضمن خواص گرما بخشی به محیط باعث ایجاد یک حالت نشاط در خانه خواهد شد. از طرفی نگهداری آسان و بدون دردسر را نیز به قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن باید افزود، که باعث می‌شود این گل یکی از بهترین گیاهان مناسب برای اتاق خواب به شمار برود.

نظرات بازدیدکنندگان