آشنایی با گیاهان آبزی

آشنایی با گیاهان آبزی

گیاهان آبزی به گیاهانی گفته می شود که برای زندگی و رشد مناسب نیاز به آب دارند. این گیاهان برای زنده ماندن باید در محیطی قرار بگیرند که با آب اشباع شده باشد به همین دلیل به گیاهان آکواریومی نیز معروف اند. گیاهان آبزی مانند بقیه گیاهان دی اکسید کربن و گازهای آلوده در آب را جذب کرده و اکسیژن تازه تولید می کنند. اکسیژن بالایی که این گیاهان تولید می کنند برای موجودات آبزی داخل آب مفید است. گیاهان آبزی با جذب ذرات معلق در آب موجب شفافیت بیشتر آب می شوند.

انواع گیاهان آبزی

گیاهان آبزی که معمولا در آکواریوم ها استفاده می شوند به سه دسته گیاهان روآبی، میان آبی و زیر آبی تقسیم بندی می شوند.

گیاهان روآبی

گیاهان روآبی از آن دسته گیاهان آبزی هستند که نیاز به کاشته شدن در بستر ندارند، بر روی آب شناورند و از ذرات معلق در روی آب تغذیه می کنند. گیاهان روآبی برای رشد مناسب نیاز به نور بالا دارند. این گیاهان به خوبی می توانند سطح آب را تمیز کنند و برای ماهیانی که از روی سطح آب تغذیه می کنند مفید هستند. گیاهان آبزی روآبی اگر بیش از حد رشد کنند و سطح آب را کاملا فرا بگیرند از رسیدن نور و اکسیژن لازم به آکواریوم جلوگیری می کنند که موجب صدمه به آبزیان می شود. برای جلوگیری از این مشکل اجازه ندهید این گیاهان بیش از حد رشد کنند و تمام سطح آب را اشغال کنند.

آشنایی با گیاهان آبزی

گیاهان میان آبی

این دسته از گیاهان ریشه سفت و قوی ندارند، دارای ریشه های ظریفی هستند و معمولا در لایه میانی آبی معلق اند. گیاهان میان آبی نیاز به بستر ندارند و توسط ریشه های معلق در آب مواد غذایی دریافت می کنند. جذابیت گیاهان آبزی میان آبی از دو دسته دیگر بیشتر بوده چون به صورت معلق در لایه میانی آب قرار می گیرند و برای موجودات آبزی متنوع تر هستند.

گیاهان زیرآبی

گیاهان زیر آبی حتما باید در بستر شن یا ماسه کشت شوند. این گیاهان ریشه دار هستند و ریشه آنها حتما باید در بستر سفت شود تا با حرکت آب از بستر خارج نشود. گیاهان زیرآبی با استفاده از ریشه هاشون مواد غذایی را دریافت می کنند. گیاهان زیر آبی نسبت به دو دسته دیگر مقاومت و ماندگاری بالاتری در آب دارند. این دسته از گیاهان به خوبی امکان پنهان شدن برای آبزیان فراهم می کنند و مکان مناسبی برای تخم ریزی اکثر موجودات آبزی هستند.

گیاهان نیمه آبزی

به گیاهانی گفته می شود که هم در محیط های آبی و هم در محیط های خشکی که خاک باتلاقی و مرطوب دارند قادر به زندگی هستند. گیاهان نیمه آبزی بهتر است در مکانی قرار گیرند که به طور کامل از آب اشباع نشده باشد. اگر این گیاهان به مدت طولانی در آب کامل قرار بگیرند ممکن است آسیب ببینند. بهترین مکان برای گیاهان نیمه آبزی کنار برکه ها و باتلاق ها که دارای خاک های مرطوب هستند می باشد.

گیاهان نیمه آبزی

آموزش کاشت گیاهان آبزی در آکواریوم

برای کاشت گیاهان در آب و آکواریوم در مرحله اول باید نوع گیاه آبزی را شناسایی کنید که جزء کدام یک از گیاهان زیرآبی، میان آبی و یا روآبی است. برای کاشت گیاهان زیرآبی که نیاز به بستر دارند می توان یک قسمت از کف آکواریوم یا تنگ شیشه ای را مقداری ماسه ریخت و گیاه را در ماسه کشت کرد. همچنین می توان از ظروف مختلف همچون گلدان یا ظرفهای شیشه ای و پلاستیکی انتخاب کرد و پس از پر کردن ظروف با ماسه گیاه را داخل گلدان کشت کرده و بعد از کشت به داخل آب انتقال داد.

پس از اینکه گیاه کاشته شد لازم است به عمق 5 تا 7 سانتی متر مجدد شن یا ماسه ریخته شود که گیاه به طور کامل در بستر ثابت شود. اگر گیاه را در بستر ماسه سفت نکنید و مجدد لایه رویی را نریزید ممکن است که در اثر حرکت آب و آبزیان گیاه از ریشه خارج شود.

معرفی معروف ترین گیاهان آبزی

1- ویستریا (Water Wisteria)
2- سرخس آبی (Water Sprite)
3- خزه جاوه (Microsorium pteropus)
4- آنوبیاس نانا (Anubias Nana)
5- لوتوس هندی (لاله مردابی) (Nelumbo nucifera)
6- کریپتوکورین (Cryptocorynes)
7- شویدی (کامبوبا سبز) (Cabomba caroliniana)
8- عدسک آبی Lemna minor
9- کاهو آبی
10- آزولا کارولینینا (Azolla caroliniana)
11- دم گربه ای (Egeria densa)

نور مناسب گیاهان آبزی

نور یکی از عوامل مهم برای گیاهان است ولی تابش مستقیم نور آفتاب موجب رشد جلبک ها می گردد که برای فضای آکواریوم و آبزیان مزاحمت ایجاد خواهد کرد، برای تامین نور، بهتر است از نور مصنوعی و چراغ های فلورسنت استفاده کرد. نور مصنوعی که استفاده می شود بهتر است از سطح فوقانی آکواریوم تابیده شود تا تمام قسمت های آکواریوم به یک اندازه نور دریافت کنند.

آموزش کاشت گیاهان آبزی در آکواریوم

دمای مناسب گیاهان آبزی

به دلیل اینکه گیاهان آبزی همزیستی با آبزیان دارند لازم است دمایی که برای آب در نظر گرفته می شود هم برای آبزیان و هم برای گیاهان مناسب باشد. دمای 20 تا 22 دمای مناسب برای گیاهان آبزی و آبزیان می باشد.

خاک مناسب برای گیاهان آبزی

برای گیاهان آبزی نمی توان از خاک های معمولی گلدان استفاده کرد. خاکی که برای مابقی گیاهان استفاده می گردد دارای مقدار زیادی کود و مواد آلی است که اگر برای گیاهان آبزی استفاده شود باعث مرگ آبزیان و گیاهان می شود. از ترکیب مناسب برای گیاهان آبزی ترکیب شن و ماسه درشت می باشد. ذرات تشکیل دهنده بستر آکواریوم باید قطری بین 4 تا 9 میلی متر داشته باشند. اگر ذرات از این مقدار ریزتر باشند باعث فشردگی و له شدن گیاهان می شود و اگر درشت باشند مانع رشد ریشه گیاه می شوند.

خاک مناسب برای گیاهان آبزی

نظرات بازدیدکنندگان