معروف ترین گل ها برای شب یلدا

معروف ترین گل ها برای شب یلدا

معروف ترین گل ها برای شب یلدا

خاطره‌ های شب یلدا و تصویری که از سفره شب چله و خوردنی‌ های آن در ذهن ما نقش‌ بسته است از کودکی جزء شیرین ‌ترین خاطرات همه ما بوده ‌است. معمولا تزیین سفره شب یلدا با گل های طبیعی که با حال ‌و هوای آن سازگار باشد جذابیت چندین برابری به مراسم شما می‌ دهد. از طرفی اگر بخواهید سبدگل یا دسته‌ گلی به ‌مناسبت شب یلدا برای تازه عروس هدیه ببرید این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌ کند. پس لازم است تا با مشهورترین گل‌ های مورد استفاده در جشن شب یلدا آشنا شوید.

شب یلدا

در آیین زرتشت که دین رسمی ایرانیان قبل از اسلام بوده ‎است شب یلدا یکی از مناسبت ‎های مقدس و بسیار با اهمیت آنان به ‎حساب‎ می ‎آمده‎ است. در آن زمان مردم زندگی و فعالیت‏ های کشاورزی خود را بر هر آن ‎چه که طبیعت به آن ‎ها هدیه می ‎کرد مطابقت می ‎دادند. بنابراین روز های بلند سال که خورشید سخاوتمندانه از رحمت خود به آن‎ ها می ‎بخشید، زندگی جریان بیشتری داشت. به همین دلیل نور و روشنایی به عنوان نمادی از نعمت، نیکی و پاکی بود و تاریکی نماد شر و بدی در نظر گرفته‎ می‎ شد.

شب یلدا که بلندترین شب سال است و پس از آن شب ‎ها رفته ‎رفته کوتاه‎ تر می ‎شوند به ‎عنوان نمادی از غلبه بر ظلمت و تاریکی و شروع دوباره نور و روشنایی است. نام "یلدا" نیز که ریشه آن در زبان سریانی به معنای زایش و تولد است برای این عید که آن را میلاد خورشید می دانستند به کار می‌ رفت. به همین علت ایرانیان در این شب از شادی و پایکوبی گرفته تا رسومات مختلفی که باعث زیباتر شدن هرچه بیشتر یلدا می‌ شود استفاده می ‌کردند. این رسومات از ایران باستان  تا به امروز دستخوش تغییراتی شده‌  اما هیچ‎گاه از ارزش این شب در بین مردم ایران کاسته نمی ‎شود.

معروف ترین گل ها برای جشن شب یلدا

اهمیت گل ‌ها در شب یلدا

همانطور که خوردنی ‌های این شب برای تقویت قوای بدن در زمستان لازم است و فال حافظ و قصه‏ گویی از سرگرمی‎ های آن محسوب می ‌شود، استفاده از گل های مناسب در جشن شب یلدا نیز باعث زیبایی هر چه بیشتر آن می ‌شوند. گل ‎ها که همیشه نمادی از پاکی و درستی هستند در جشنی که به پاس پیروزی نیکی بر بدی برگزار می ‎شود یک انتخاب مناسب هستند.

 همواره معروف ترین گل ها برای شب یلدا انتخاب می‎شوند تا با لطافت و طراوت خاص خود نوید روز های بهتر و پر برکت ‌تر باشند. علاوه بر حضور در سفره یلدا، می‌ توان این گل ‎ها را برای عزیزان خود نیز هدیه ببرید و این زایش دوباره خورشید را به آن ‎ها تبریک بگویید. اما قبل از آن باید بدانیم که از چه گل هایی در شب یلدا استفاده کنیم؟

گل های مناسب شب یلدا

از آن ‎جایی که تم اصلی این شب قرمز است حضور گل‎ های سرخ رنگ در کنار هندوانه و انار مناسب ‎تر به ‎نظر می ‎رسند. از طرفی رنگ قرمز خود نمادی از شور و شادی و انرژی است و به همین دلیل  بهترین گل ها برای شب یلدا انواع  قرمز رنگ آن است.

البته علاوه بر گل‌ های قرمز می ‎توان از دیگر گل ‎ها مانند نرگس و زنبق که از مهم ترین گل‏های فصل سرد سال هستند نیز در این شب استفاده کرد. معمولا تهیه زیباترین سبدگل ‌ها و یا تزیین سفره شب یلدا با گل های طبیعی از جمله رز، میخک، بنت‌ القنسول، آنتوریوم، ژربرا، نرگس، زنبق و ارکیده انجام می ‌شود.

گل های معروف برای شب یلدا

گل نرگس

گل نرگس از زیباترین و خوش عطر ترین گل های شاخه بریده پاییزه است که به عنوان یکی از معروف ترین گل ها برای شب یلدا نیز شناخته می شود. هر چند گفته می شود که برای جشن شب یلدا از گل هایی با رنگ های قرمز و پر انرژی استفاده شود و گل نرگس از لحاظ رنگ متفاوت است اما این گل به‏ عنوان نمادی از فصول سرد سال شناخته‎ می ‎شود. به همین دلیل گل نرگس یکی از معروف ترین گل ها برای شب یلدا است که عطر، بو و زیبایی خاصی به سفره شما خواهد داد.

گل بنت القنسول (گل یلدا، گل کریسمس)

این گل که با نام گل یلدا نیز شناخته‎ می‎شود یکی از انواع گیاهان آپارتمانی است که طرفداران زیادی دارد. بنت القنسول از جمله مهم‎ ترین گل‎ های پاییز و زمستان است که به همین دلیل علاوه بر یلدا در جشن کریسمس مسیحیان که دیگر جشن مهم روز های سرد سال است نیز استفاده می ‎شود و به همین علت به آن گل کریسمس نیز می‎ گویند. می ‎توان برگ ‎های قرمز و آتشین این گل را در کنار سایر نماد های این شب قرار داد.

گل رز قرمز

رز یک گل پر طرفدار و جذاب برای تزیین سفره یلدا و استفاده در دسته‎ گل و سبد گل شب یلدا است که در کنار سایر گل ‎ها مورد استفاده‎ قرار می‎ گیرد. رنگ ‎های قرمز، نارنجی و هلویی که از جمله رنگ ‌های گرم و پاییزی آن هستند نمادی از علاقه، محبت، قدردانی و نشانی از خوشحالی و اشتیاق هستند و در گروه معروف ترین گل ها برای شب یلدا هستند.

لیست معروف ترین گلها برای شب یلدا

گل میخک قرمز

میخک گلی پر انرژی و در رنگ ‎های مختلف و شاد است که رنگ قرمز و خوش ‎رنگ آن جزء گل های مناسب در جشن شب یلدا است.

گل آنتوریوم

گل ‎های بزرگ و قلبی شکل آنتوریوم قرمز رنگ جزء معروف ترین گل ها برای شب یلدا هستند که در کنار سایر گل ‎ها جلوه فوق ‎العاده‎ای به سبد گل شما می ‏دهد.

گل ژربرا قرمز

از انواع پا بلند و قرمز رنگ ژربرا در سبد گل و دسته ‎گل شب یلدا استفاده می ‎شود. ژربرا نیز نمادی از شروع تغییرات و نشانی از پاکی و شادی محسوب می‎ شود.

گل لاله

این گل یکی از ایرانی ‌ترین گل‌ های موجود است که از کشور ما به سایر جهان راه پیدا کرد. بنابراین حضور آن در جشن کاملا ایرانی یلدا خالی از لطف نیست و مراسم شما را اصیل ‌تر خواهد کرد. این گل زیبا و جذاب در رنگ‌ های بنفش، قرمز، صورتی، زرد و سفید وجود دارد که بنظر می ‌رسد رنگ قرمز آن برای شب یلدا مناسب‌ تر است.

بهترین گل ها برای جشن شب یلدا

گل زنبق

زنبق در رنگ ‎های مختلف وجود دارد که می‎ توان از رنگ قرمز آن برای تزیین سبدگل یلدا استفاده کرد. اگر به ایجاد تنوع علاقه دارید استفاده از دیگر رنگ‎ های آن نیز سبد گل و سفره شما را خاص خواهد کرد.

گل ارکیده

ارکیده را می‎ توان در گروه معروف ترین گل‏ ها برای شب یلدا قرار داد. می‏ توانید گل‏دان آن را در کنار سایر تزیینات یلدایی خود قرار دهید و از لطافت و زیبایی آن استفاده کنید.

علاوه بر این، گل‏ های آلسترومریا، صدتومانی، مینا و داوودی نیز از جمله معروف ترین گل ها برای شب یلدا است.

چنانچه قصد هدیه بردن دسته ‌گل و سبد گل برای عروس دارید، ایجاد تنوع در آن بسیار مهم است. معمولا گلفروشی‌ ها برای ایجاد یک ترکیب و دیزاین خاص، زیبا ترین گل ها برای شب یلدا را در کنار سایر تزیینات از جمله انار، کاج و زالزالک وحشی قرار می‌ دهند که بهتر است بسته به سلیقه خود ‌از بین آن ها انتخاب کنید.

نظرات بازدیدکنندگان