پک 3 تایی کاکتوس اچوریا کد CT250

کاکتوس های عرضه شده در سایت از بهترین نوع آن ها انتخاب شده است. عمده کاکتوس ها وارداتی و بخشی از تولیدکنندگان با کیفیت داخلی تهیه گردیده است.

شایان ذکر است با توجه به این که گیاهان جاندار می باشند و هیچ گاه دو گیاه از لحاظ رویش شبیه یک دیگر نمی باشند، تا حدودی ممکن است گیاه ارائه شده با عکس مطابقت نداشته باشد. البته از نظر نوع، گونه و اندازه گیاه خریداری شده با عکس کاملا تطابق دارد.

(در این پک 3 کاکتوس اچوریا موجود می باشد.)

این مدل تمام شده است

کاکتوس 

اطلاعات کلی درباره نگهداری و تکثیر کاکتوس

معرفی کاکتوس (Cactus Plant) و شرایط نگهداری آن

کاکتوس ها گیاهانی هستند از تیره کاکتوسیان (Cactaceae) (میخک‌سانان) که اغلب خاردار و گوشتی هستند. حدود 2000 گونه مختلف کاکتوس وجود دارد که از نظر اندازه، شکل، رنگ و نوع زیستگاه با هم متفاوت اند. تقریباً همه کاکتوس ها بومی بیابان ها و مناطق خشک آمریکای جنوبی و شمالی هستند. کوچکترین گونه کاکتوس ها چند سانتی متر و ارتفاع بزرگترین گونه آن به 22 متر و وزنش به حدود 2000 کیلوگرم می رسد. طول عمر کاکتوس ها بر اساس گونه آن ها از 15 سال تا 300 سال است. اندازه و شکل گل کاکتوس ها به نوع گونه و نوع گرده افشانی شان بستگی دارد. رنگ کاکتوس می تواند سبز، سبز مایل به آبی یا قهوه ای، قرمز، نارنجی و...  باشد. کاکتوس ها ماده ای مومی شکل در سطح رویی خود دارند که باعث کاهش از دست دادن آب از طریق تعریق می گردد. اکثر کاکتوس ها تیغ دار هستند. این تیغ ها می توانند نرم، سفت، راست یا خم شده باشند، یا به شکل مرتب در ردیف هایی قرار گرفته باشند و یا پراکنده باشند. طول آن ها می تواند به 15 سانتی متر هم برسد. تیغ های کاکتوس دو نقش عمده دارند: 1- مانع از دست دادن آب از طریق تعرق می شوند 2- گیاه را از آسیب جانوران در امان نگه می دارند.

خرید کاکتوس و سفارش کاکتوس

اجزای کاکتوس ها

خار

یکی از ویژگی های شناخته شده کاکتوس ها می باشد که در مدل ها و رنگ های گوناگون مسئولیت نگه داشت و حفاظت گیاه را بر عهده دارند. 

 آرئول

برجستگی هایی هستند که خارها بر روی آنها تشکیل می شود. آرئول ها مناطقی بر روی ساقه یا شاخه کاکتوس ها هستند که جای تولید گل ها و خارها می باشند که معمولا به شکل چین خورده هستند.

ساقه

اکثراً ضخیم و گوشتی شکل بوده و محل انباشته شدن و نگه داشتن مقدار زیادی آب در بافت ها می باشد.

گل

گل های کاکتوس بسیار چشم گیر،درخشان و بزرگ هستند ولی عمری بسیار کوتاه دارند. گلها عموما منفرد، منظم و کامل هستند. گل ها کم و بیش بزرگ و به رنگ های گوناگون چون: قرمز، صورتی، ارغوانی، زرد طلایی، زرد مایل به سبز و... که بیشتر در فصل بهار و تابستان ظاهر می گردند.

ریشه

ریشه کاکتوس ها سطحی ولی تا اندازه ای نیرومند و گسترده اند. برخی از ریشه ها غده ای و برخی دارای ریشه های عمیق هستند.

کاکتوس و خرید و فروش کاکتوس ارزان

زیر خانواده‌های کاکتوس

کاکتوس ها به سه زیر خانواده تقسیم می‌شوند

1- زیر خانواده پرسکیا Pereskia

2- زیر خانواده اوپنتیا Opuntia

3- زیر خانواده سرئه  Cerea

زیر خانواده پرسکیا(Pereskia)

کاکتوس های برگ‌دار در این زیر خانواده قرار می‌گیرند. کاکتوس پرسکیا برگ‌هایی شبیه برگ مرکبات به رنگ‌های متنوع دارد و گل‌های سفید آن شبیه به گیاهان خانواده رزاسه است. معمولا دارای خارها و تیغ هایی بلند و ضخیم هستند که بر روی ساقه کاملا مشهود و مشخص است. این کاکتوس در خاک‌های متوسط تا معمولی باPH حدود 5 نگهداری می‌شوند.

قلمه‌های ساقه این گیاهان به راحتی در ماسه ریشه‌دار می‌شوند (تکثیر این دسته از کاکتوس ها آسان می باشد).

خرید کاکتوس آنلاین و سفارش کاکتوس اینترنتی

زیر خانواده اوپنتیا (اوپنسیه)(Opuntia)

کاکتوس های بدون برگ و راکتی شکل با ساقه های گوشتی و آبدار در این زیر خانواده قرار می گیرند. برخی از گونه های این زیر خانواده دارای تیغ هایی نرم، پنبه ای و رنگی هستند. خارهای این مدل از کاکتوس ها جلب توجه نکرده و کاملا نرم هستند همین موضوع باعث شده اکثر افراد پس از دیدن این کاکتوس ها به راحتی آن ها را لمس کرده که پس از لمس کردن تعداد زیادی از تیغ های نرم این کاکتوس ها به داخل دست فرو رفته و از یک هفته تا ده روز در بدن باقی می مانند. کاکتوس های اوپنتیا به فارسی کاکتوس های راکتی نامیده می‌شوند که در برگیرنده انواع کاکتوس های برگ پهن، راکتی، راکت درشت و کوچک هستند. این دسته از کاکتوس ها گاهی در مناطق گرمسیری میوه‌های خوراکی تولید می‌کنند که مصارف دارویی دارد، همچنین چند مدل از گونه های این زیر خانواده استفاده دارویی و خوراکی نیز دارد.

فروش آنلاین انواع کاکتوس زیبا و ارزان به همراه آموزش نگهداری از کاکتوس

زیر خانواده سرئه (Cerea)

کاکتوس های کشیده، مخروطی و به اصلاح صخره ای شکل در زیر خانواده سرئه قرار می گیرند. این دسته از کاکتوس ها در مناطق سردسیری در فضای گلخانه‌ها قابل حفاظت و نگهداری می‌باشند. این گیاهان به دلیل خارهای گزنده و حساسیت‌زا ایجاد مشکل می‌کنند پس بهتر است که در منازل از دسترس کودکان دور نگه داشته شوند. مامیلاریا از جمله کاکتوس های کوچک و ریز این گروه است که گل دهی منظم هر ساله دارد و از گونه های محبوب و مورد توجه در بین کاکتوس ها می باشد. کاکتوس های مامیلاریا معمولا کوچک، دایره ای شکل و دارای گل هایی به رنگ های صورتی، ارغوانی، قرمز، بنفش و ... هستند.

خرید کاکتوس اینترنتی و سفارش آنلاین کاکتوس

شرایط نگهداری کاکتوس

نور مناسب کاکتوس

کاکتوس ها به نور فراوان و مستقیم نیاز دارند. بهترین مکان برای نگهداری کاکتوس ها در منزل پشت پنجره های جنوبی است که از نور کافی و مستقیم برخوردار است. در صورت ناکافی بودن نور طبیعی، حتما از نور مصنوعی به عنوان مکمل نوری برای کاکتوس استفاده کنید.کاکتوس ها نیازمند جدی نور مستقیم هستند اگر از نور مستقیم دور بمانند قادر به گلدهی نخواهند بود، طراوت و زیبایی خود را از دست می دهند و رشد علفی شکل خواهند داشت. حتما به این نکته توجه نمایید که کاکتوس ها را در فصول سرد، گرم نگه دارید. بهترین نقطه برای نگهداری کاکتوس در داخل منزل، نزدیک پنجره‌ هایی است که آفتاب گیر هستند.

فروش اینترنتی کاکتوس ارزان قیمت و ارسال رایگان

آبیاری مناسب کاکتوس

کاکتوس ها گیاهانی هستند که نیازمند آبیاری صحیح و به موقع هستند. در صورتی آبیاری برنامه ریزی شده رشدشان تسریع خواهد شد و شاهد کاکتوس هایی سالم و زیبا خواهید بود. نکته مهم در آبیاری کاکتوس ها این است که آبیاری آن ها باید در فصل رشد (فصل بهار و تابستان) باشد. گیاه در فصل استراحت خود نیاز زیادی به آبیاری ندارد (نهایت هر چند هفته یک بار). اگر کاکتوس ها تنها یک بار در ماه آب داده شوند رشد چندانی نخواهند داشت و فقط زنده خواهند ماند و ریشه هایشان خشک و در نهایت می سوزد در این حالت پس از آبیاری مجدد ریشه ها توانایی جذب آب را نخواهند داشت و ریشه ها دچار پوسیدگی خواهند شد.

کاکتوس هایی که در گلدان های کوچک نگهداری می شوند نسبت به کاکتوس هایی که در گلدان هایی بزرگ تر قرار دارند آبیاری بیشتری را احتیاج دارند.کاکتوس هایی که در گلدان های8 یا 10 سانتی قرار دارند باید هر 5 تا 7 روز آبیاری شوند.کاکتوس های که در گلدان های 15 سانتی نگهداری می شوند هر هفته تنها به یک بار آبیاری احتیاج دارند.برنامه آبیاری کاکتوس بر اساس نوع خاک و گلدان (پلاستیکی یا سرامیک یا سفالی) و دما تغییر می کند.

گلدان پلاستیکی و سرامیکی آب را نسبت به گلدان سفالی بیشتر در خود نگه می دارد و بنابر این به آبیاری کمتری احتیاج دارد. همین طور میزان آبیاری به درجه حرارت محیط نیز وابسته است، در هوای گرم کاکتوس نسبت به هوای سرد به آب بیشتر ی احتیاج دارد. 

بهترین روش برای آبیاری کاکتوس استفاده از روش قطره ای است. کاکتوس های به میزان بالایی آب نیاز ندارند جهت آبیاری لازم نیست مانند دیگر گیاهان آپارتمانی با ظرفی بزرگ شروع به ریختن آب در گلدان کاکتوس کنید، کافیست با سنجیدن میزان خشکی خاک به صورت قطره ای و به میزان کم کاکتوس را آبیاری کنید. برای آبیاری کاکتوس از اسپری کردن آب به روی گیاه خودداری شود. کاکتوس فقط هنگامی که در حال رشد است به صورت منظم آبیاری شود. در هنگامی که کاکتوس در دوره رشد خود قرار نداشته باشد به آب بسیار کمی احتیاج دارد.

ریشه کاکتوس وقتی که گیاه به اصلاح خواب باشد مستعد فاسد شدن است و در صورت آبیاری بیش از اندازه کاکتوس از بین خواهد رفت. هنگامی که کاکتوس خواب (فصل رکود رشد) است، هر 2 یا 3 هفته پس از این که خاک کاملاً خشک شد، آبیاری سبک کافی خواهد بود. به میزانی گیاه آبیاری شود که ریشه آن کمی مرطوب گردد.

بهترین روش برای تعیین میزان آب مورد نیاز کاکتوس، بررسی دقیق گیاه و خاک گلدان که هنگام آبیاری تمام سطح خاک خیس نشود و خروج آب بررسی شود. دور بعدی آبیاری باید در زمانی باشد که خاک کاکتوس کاملا خشک شده باشد. ساده ترین روش حصول اطمینان از خشکی خاک این است که یک خلال دندان با احتیاط در خاک فرو شود، اگر خلال دندان نمناک شد، باز هم یکی دو روز صبر کرده و آبیاری نشود. گیاه در فصل استراحت خود تنها چند هفته یکبار به آبیاری نیاز دارد.

آموزش نگهداری کاکتوس و خرید کاکتوس

دمای مناسب کاکتوس

کاکتوس ها می توانند در فصل رشد خود دمای 30 تا 40 درجه را تحمل کنند و بهترین دما در فصل استراحت آن ها، 6 تا 12 درجه سانتیگراد است. این دمایی است که کاکتوس در محل طبیعی زندگی با آن روبرو می شود. هوای سرد در فصل استراحت، می تواند به گل دهی گیاه در فصل رشد منجر شود.

رطوبت مناسب کاکتوس

کاکتوس ها نیاز به رطوبت و غبارپاشی ندارند. به هیچ وجه در زمان آبیاری آب بر روی گیاه ریخته نشود. کاکتوس ها به محیط هایی گرم با دمای بالا نیاز دارند، اگر دمای محیط بیش از حد بالا باشد بهتر است رطوبت متوسط برای کاکتوس تامین شود ولی اگر محیط دمای بالایی ندارد نیاز به تامین رطوبت نیست.

کود مناسب کاکتوس

کاکتوس ها در طی پاییز و زمستان تنها هر دو تا سه ماه یک مرتبه به کود احتیاج دارد. کودهای کم ازت برای کاکتوس ها مناسب هستند. از کودهای کامل محلول در آب مخصوص کاکتوس نیز می توان استفاده کرد.

خاک مناسب کاکتوس

کاکتوس ها می توانند در خاک هایی با ترکیبات متفاوت از جمله سنگلاخی، ماسه ای، رسی و... زندگی کنند ولی بهترین ترکیب خاک برای آن ها ترکیبی است که سریعاً خشک شود ولی همچنان مقداری رطوبت را در خود نگه دارد. خاک مورد نیاز برای کاکتوس ها باید دارای خلل و فرج  بالایی باشد و پر منفذ باشد تا آب به راحتی از آن خارج شود و سریعا خاک خشک شود و گیاه امکان تنفس را پیدا کند.

یکی از معیارهای تعیین کننده خاک مناسب برای کاکتوس ها، آب و هوا می‌باشد. به گونه‌ای که در آب و هوای گرم نیاز این گیاهان به خاک قابل نفوذ و سبک بیشتر احساس می‌شود در حالی که در آب و هوای سرد که گیاهان نیاز به آبیاری چندانی ندارند به خاکی سنگین تر نیاز خواهد داشت. به طور کلی کاکتوس ها خاک‌های با PH کمتر از ۷ تا نزدیک به ۷ را می‌پسندند.

 کاکتوس، خرید کاکتوس و قیمت کاکتوس

ترکیبات مناسب خاک کاکتوس ها

(۱قسمت خاک باغچه + ۱ قسمت شن و ماسه (به نسبت مساوی) + ۱ قسمت کمپوست (مواد پوسیده گیاهی و خاک برگ))

یا (یک دوم قسمت خاک رسی + ۱ قسمت ماسه + ۱ قسمت خاک باغچه، )

یا (۱قسمت کمپوست + ۱ قسمت خاک پیت + یک قسمت ماسه)

هرگاه به ترکیب‌های بالا در انتها، ۵ درصد خاک زغال اضافه شود اثر ویژه‌ای در جلوگیری از پوسیدگی و دیگر بیماری‌های قارچی خواهد داشت (حضور پتاس در خاک زغال، باعث این امر می‌شود).

البته ترکیبات خاک دیگری هم وجود دارد. در برخی موارد در ترکیب خاک از کود حیوانی و برخی دیگر از ورمی کمپوست استفاده می شود. به عنوان مثال می‌توان به این ترکیبات اشاره کرد:

(دو قسمت شن ریز شسته شده و شیرین (فاقد املاح) + کمتر از یک قسمت کود گاوی پوسیده + یک قسمت خاک برگ پوسیده با اندازه متوسط ذرات + مقدار بسیار کمی از قطعات خورد شده زغال چوب).

خاک مناسب دیگری که معمولاً استفاده می شود ( 60 درصد شن شسته شده 20درصد پیت ماس و 15درصد ورمی کمپوست بعلاوه مقداری زغال) می باشد.

لایه های خاک کاکتوس

1- ریگ ریز

2- خاک گلدان + ماسه

3- خزه یا پوست برنج

4- ریگ یا خرده سفال

تکثیر کاکتوس ها

تکثیر کاکتوس ها به دو شیوه انجام می‌شود

1- جنسی

2- غیر جنسی

تکثیر بذری (جنسی) کاکتوس ها

عموم کاکتوس ها بذرهای بسیار ریز با قوه نامیه نسبتاً کوتاه دارند. نکته مهم در کشت بذری کاکتوس ها در این است که بذرها باید قوه نامیه مناسبی داشته باشند، یعنی تعداد جوانه زنی گیاه در زمان معین به اندازه قابل قبول باشد، نحوه کشت به شیوه ای باشد که بذرهای ریز بتوانند جوانه بزنند. بنابراین کاکتوس ها را در سبدهای پلاستیکی کم عمق با یک خاک بسیار سبک (ترجیحاً پیت ماس) کشت می‌کنند. آبیاری بسترهای کشت در پای گیاه انجام می‌گیرد، یا این که سبدها را در ظرف‌های آبی قرار داده که به تدریج آب را جذب می‌کند و گیاه و بذرها مرطوب شده و بعد جوانه می‌زنند. مثل هر گیاه دیگر بذرکاری باعث طولانی شدن زمان رشد و نمو و بلوغ گیاه می‌شود. تکثیر بذری (جنسی) کاکتوس نیازمند زمان زیادی برای به نتیجه رسیدن دارد.

خرید عمده کاکتوس و سفارش آنلاین کاکتوس

تکثیر رویشی(غیرجنسی) کاکتوس ها

قلمه زدن

عمده‌ترین تکثیر رویشی کاکتوس ها قلمه زدن (Cutting) است. قلمه زدن در کاکتوس به فصل بستگی دارد و بهترین فصل برای آن اوایل تابستان می‌باشد. به طوری که آن ها را در یک بستر سبک و محیط با رطوبت کافی با آبیاری منظم کشت می‌کنند. اما قبل از اینکه قلمه کاکتوس مخصوصاً کاکتوس های گوشتی نظیر سرئوس‌ها وارد بسترهای کشت شوند باید شیرابه گیاه را قطع کرد. برای انجام چنین عملی باید قطعات جدا شده یا قلمه‌های کاکتوس را به مدت چندین ساعت در معرض تابش مستقیم آفتاب در تابستان قرار داد تا این که جریان شیرابه قطع شود و سپس اقدام به کشت آن شود. اما امروزه با توجه به اینکه ریشه‌دار کردن گیاهان در کمترین زمان حائز اهمیت است می توان قلمه‌ها را در آب ولرم حدود ۴۵درجه سانتی گراد قرار داد. که در نتیجه جریان شیرابه قلمه‌ها قطع می‌شود. سپس آن ها در بستر کاشت قرار داده شوند. روش معمول این است که قلمه با توجه به سطح برش داده شده چند روزی در سایه و سپس در شن خالی کاشته شود.

فروش آنلاین انواع کاکتوس زینتی و کاکتوس فانتزی در پارسی گل 

پیوند زدن

روش دیگر تکثیر کاکتوس ها عمل پیوند (Grafting) است. معمولاً سرئوس‌ها یا کاکتوس های مخروطی، پایه‌های بسیار خوبی برای بیشتر مامیلاریاها یا اوپنسیه‌ها هستند. از پایه های خوب دیگر کاکتوس سندپدرو است.

خرید آنلاین کاکتوس و آموزش پرورش کاکتوس و تکثیر کاکتوس

جابجایی کاکتوس ها

بیشتر افراد جابجایی گلدان گیاه را بیش از اندازه انجام می دهند، این کار به ریشه های کاکتوس آسیب وارد می کند. فقط هنگامی که گیاه احتیاج به تعویض گلدان دارد باید این کار صورت بگیرد بهترین فصل برای تعویض گلدان بهار است که گیاه در حال رشد بوده و انرژی زیادی دارد.

یک کاکتوس برای سال ها (5 تا 10 سال) می تواند در یک گلدان باشد بدون اینکه احتیاجی به تعویض گلدان داشته باشد. کاکتوس ها در هر گلدانی که زهکشی و تخلیه آب مناسبی داشته باشد می توانند به خوبی رشد کنند. گلدان های سفالی با عمق کم برای کاکتوس ها بسیار مناسب است و اصولا کاکتوس ها به عمق زیادی احتیاج ندارند. برای انتخاب سایز گلدان، گلدانی با قطری کمی بیشتر از قطر کاکتوس باید انتخاب شود.

گلدان های بزرگ برای کاکتوس های کوچک مناسب نبوده، و موجب از بین رفتن گیاه خواهد شد. پس از انتقال کاکتوس برای آبیاری آن عجله نکنید تا فرصت ترمیم به ریشه های گیاه داده شود. پس از چند روز به آبیاری گیاه بپردازید. در سه هفته اول آبیاری به میزان کمی انجام شود.

مراحل جابجایی کاکتوس

1- قسمت پایینی گلدان با سنگ هایی تمیز پوشانده شود.

2- مقداری زغال فعال شده در این قسمت قرار داده شود.

3- گلدان با ترکیب دو قسمت ماسه و یک قسمت خاک و مقداری پرلیت(perlite) پر شود.

4- دقت شود که هیچ گونه کلوخ در مخلوط وجود نداشته باشد سپس کاکتوس ها در خاک قرار داده شوند.

5- مقداری سنگ و خزه بر روی خاک گلدان برای نگهداری رطوبت قرار داده شود.

تعویض گلدان کاکتوس

هنگام تعویض گلدان باید با نهایت احتیاط کاکتوس خارج شود سعی شود به جای استفاده از بیلچه با دست و دستکش مخصوص این کار انجام گیرد زیرا خارج کردن کاکتوس با بیلچه موجب زخمی شدن ریشه می شود. مقداری خاک کاکتوس تازه در ته گلدان ریخته شود و کاکتوس روی آن قرار داده شود و اطراف آن با خاک بیشتر پر شود.کاکتوس تا یک هفته پس از تعویض گلدان نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرد و آبیاری آن نیز باید به اندازه باشد تا بتواند به محیط جدید عادت کند. پس از این جابجایی، کاکتوس تنها در صورتی به گلدان دیگر منتقل می شود که این تعویض کاملا ضروری باشد.

پس از تعویض گلدان، مراقبت از کاکتوس ساده ترین کار ممکن است، تنها مورد بسیار مهم این است که کاکتوس دو فصل دارد، فصل رشد فعال که در طی بهار و تابستان رخ می دهد و فصل استراحت که در پاییز و زمستان است، زمانی که کاکتوس ها به خواب زمستانی فرو می روند.

فروش آنلاین کاکتوس و آموزش تصویری نگهداری کاکتوس و پرورش کاکتوس

سه نوع کاکتوس خوراکی وجود دارد که عبارتند از

1- سان پدرو (Sanpedro)

این کاکتوس دارای ارزش دارویی بالایی می باشد و آب به دست آمده از آن مانع سوزش کلیه و مثانه می شود و تب بالا و هپاتیت را نیز درمان می کند.

2- هودیا (Hoodia)

این نوع از کاکتوس اغلب در آفریقای جنوبی وجود دارد و به درمان چاقی مفرط کمک می کند.

3- اوپنتیا (Opuntia)

این نوع از کاکتوس سرشار از فلاوانوئیدز است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. آنتی اکسیدان اثر سم زدایی دارد و از آسیب سلولی که باعث سرطان و پیری می شود، جلوگیری می کند.

خرید و قیمت انواع کاکتوس خوراکی و کاکتوس زینتی

میوه کاکتوس

امروزه میوه کاکتوس به عنوان میوه درجه یک در بعضی از کشورها بوده و بسیار مورد علاقه مردم است. کشور مراکش به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان این میوه ‌است که مناطق وسیعی را در این کشور در بر گرفته‌ است. البته میوه کاکتوس باید به خوبی برسد تا قابل استفاده گردد. زیرا خارهای بسیار ریز میوه کاکتوس بعد از رسیدن از میوه جدا شده و می شود میوه را مصرف نمود. البته اگر میوه نرسیده چیده شود خارهای میوه بر آن باقی خواهند ماند و حتی با زرد شدن رنگ میوه باز همه خارها نخواهند ریخت. میوه کاکتوس بسیار مقوی بوده و دارای طبعی بسیار گرم می باشد. مزه آن نیز مابین مزه آناناس، کیوی و انبه می باشد. به دلیل داشتن پوست ضخیم میوه تا مدت ها حتی در بیرون یخچال هم قابل نگهداری می باشد. درون میوه نیز تخم های ریزی وجود دارد که سفت بوده و کمی خوردن میوه را مشکل می نماید.

خرید اینترنتی انواع کاکتوس خوراکی و انواع کاکتوس زینتی در پارسی گل

خواص دارویی میوه کاکتوس  

کاکتوس نوپال (انجیری خاردار) یکی از کاکتوس های بسیار مفید با میوه های پر خاصیت است. میوه این کاکتوس فواید بسیاری دارد که برخی از فواید آن در پایین ذکر می شود.

1-برگ‌های نوپال سرشار از بتاکاروتن، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و کلسیم است.

2- ماده ای در این کاکتوس است به نام کاکتین که خاصیت تقویت کننده ای برای قلب دارد. همچنین پاد زهری است برای مسمومیت هایی که توتون ایجاد می کند.

3- نوپال اثرات نامطلوب مانده الکل را کاهش دهد.

4- عصاره آن منبع خوب ویتامین است که با تقویت سیستم دفاعی بدن را در برابر عفونت ها مقاوم تر می کند.

5- آب آن از ایجاد لکه ی زخم و عفونت زخم جلوگیری می کند.

6- باعث سلامت قلب شده و در کاهش کلسترول بد خون نقش بسزایی دارد.

7- به دلیل وجود آنتی اکسیدان اثر سم زدایی و ضد التهاب داشته و از آسیب سلولی جلوگیری می کند.

8- با بهبود بخشیدن به گردش خون به التیام زخم به طور چشمگیری سرعت می بخشد.

9- مصرف این میوه بعد از غذا باعث کاهش جذب انسولین می‌شود و لذا برای دیابت نوع دوم مفید است. 

10- یکی از کاربردهای رایج میوه کاکتوس مصرف آن در رژیم غذایی است که به دلیل غنی بودن از مواد فیبری باعث مهار گرسنگی می‌شود، به همین دلیل این میوه در ترکیب کپسول‌های ضد اشتها نیز استفاده می‌شود.

11- از عفونت‌های کلیوی جلوگیری کرده و تب بالا و هپاتیت را درمان می‌کند و به گردش خون کمک می کند.

12- از میوه کاکتوس روغنی تهیه می‌شود که غنی از ویتامین E بوده و میزان آنتی‌اکسیدان آن سه برابر سایر روغن‌ها و برای مبارزه با پیری پوست بسیار مفید است. مردم برخی از کشورها بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب از این میوه به عنوان کرم استفاده می‌کنند.

خرید کاکتوس و میوه کاکتوس، فروش کاکتوس

13- میوه‌ی کاکتوس نوپال برای تسکین دردهای دستگاه گوارش مفید است و از ابتلا به زخم معده پیشگیری می‌کند. این میوه برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات و درمان سریع زخم‌های پوستی استفاده می‌شود.

14- در مناطقی که این میوه کشت می‌شود مردم از عصاره‌ی آن برای درمان التهاب رگ‌های خونی استفاده می‌کنند.

15- این میوه همچنین قادر است که میزان کلسترول توتال و کلسترول بد خون را کاهش و میزان کلسترول خوب خون را افزایش دهد.

16- در کشور هند از این میوه برای درمان آسم نیز استفاده می‌شود.

17- برخی از کارخانجات تولیدکننده‌ی قرص‌های لاغری از این میوه در ترکیبات محصولات خود استفاده می‌کنند به خاطر این که این میوه باعث کاهش اشتها شده و به لاغری کمک می‌کند.

18- مهم ترین فایده كاكتوس نوپال، توانایی آن در معالجه كبد است.

19- میوه کاکتوس خاصیت رونده دارد و روده ها را ملایم می کند.

20- آب کاکتوس از ایجاد لکه ی زخم و عفونت زخم جلوگیری می کند، علاوه بر آن با بهبود بخشیدن به گردش خون به التیام زخم به طور چشمگیری سرعت می بخشد.

21- میوه کاکتوس برای دیابت نوع دوم مفید است.

22- از تیغ های کاکتوس می توان برای تولید قلاب، شانه و سوزن استفاده کرد.

23- آبی که کاکتوس ذخیره می کند در مقایسه با آب لوله کشی چگالی بالاتری دارد، لذا برای مصرف آشامیدنی سالم تر است.

24- بر اساس آخرین تحقیقات معلوم شده که کاکتوس ها مخصوصا نمونه ی برگ پهن و تیغ دارش خاصیت منحصر به فردی در جذب امواج بخصوص امواج الکترومغناطیس دارد. این گیاه تشعشعات و نویز های گوشی های همراه و پارازیت های ماهواره را به خود جذب و سپس آن را در قالب انرژی بی ضرر در درون هوا منتشر می کند. تیغ های سطح کاکتوس همچون آنتن های گیرنده ای قوی امواج مخرب و مزاحم محیط ما را جذب می کنند. میزان جذب این امواج در کاکتوس بسیار بالاتر است به همین دلیل ایجاد مزرعه کاکتوس مانند مزرعه آفتابگردان در کنار مناطقی که سطح امواج الکترومغناطیس بالایی دارند بسیار تاثیرگذار خواهد بود. کاکتوس ها به دلیل قابلیت جذب آلاینده ها و مواد سمی در هنگام شب، مناسب قرار گرفتن در اتاق خواب هستند.

قیمت کاکتوس ارزان و خرید عمده کاکتوس

مشکلات نگهدای کاکتوس

بزرگترین مشکل نگهدارندگان کاکتوس، آبیاری بیش از حد است. اما این مشکل تنها با کمی دقت قابل حل است. آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ساقه و ریشه گیاه می شود و متاسفانه هنگامی که ریشه کاکتوس بپوسد یا حتی پوسیدگی در آن آغاز شود، نجات گیاه بسیار سخت می شود.

آفات و بیماری های کاکتوس

1- ساقه ها دراز و بدشکل می شوند: علت آن گرمای بیش از حد در زمستان و نور کم در تابستان می باشد.

2- در نوک ساقه چروکیدگی همراه با پوسیدگی بروز کرده است: علت آن آبیاری بیش از حد در زمستان بوده است برای درمان آن باید ساقه ی پوسیده شده را قطع کرد.

3- لکه های برنزی رنگ روی ساقه مشاهده می شود: وجود آفت کنه را نشان می دهد باید از سموم مخصوص کنه کش طبق دستور گیاهپزشک استفاده شود.

خرید و فروش آنلاین کاکتوس و آموزش درمان بیماری کاکتوس

4- پوشش سفید پنبه ای شکل روی ساقه مشاهده می شود: وجود آفت شپشک آردآلود را نشان می دهد باید از سموم مخصوص استفاده شده و گاهی می توان با استفاده از یک پنبه مرطوب محل آفت زده شده را تمیز کرد که به بهبود گیاه کمک می کند.

5- وجود لکه های گرد و قهوه ای بر روی سطح گیاه: وجود شپشک سپردار قهوه ای را نشان می دهد. از سموم مخصوص توصیه شده طبق دستور استفاده شود.

6- روی ساقه چوب پنبه ای شده: علت آن خسارت حلزون و راب، سرمای ناگهانی، کمبود آبیاری در تابستان می تواند باشد. برای نابودی راب ها می توان از طعمه مسموم استفاده کرد. 

7- پوسیدگی ساقه: علت آن بیماری قارچی است. برای درمان باید با سموم قارچ کش سم پاشی کرد. محل آلوده شده را برداشت و با محلول کاربندازیم طبق دستور ضدعفونی کرد.

8- پوسیدگی پایه ساقه (طوقه): بیماری قارچی به وجود آمده است. علت آن زیادی آبیاری است.

درمان بیماری کاکتوس و آموزش نگهداری از کاکتوس در فروشگاه پارسی گل

  • ارسال رایگان

    ارسال رایگان سفارش های بالای صد هزار تومان و فقط ۱۰ هزار تومان برای سفارش های زیر صد هزار تومان

  • سوالی دارید ؟

    در صورت تمایل می توانید از طریق تلگرام و واتس اپ با شماره زیر با ما در تماس باشید:

    ۰۹۱۳۰۹۶۰۷۰۵

  • محدوده ارسال

    شما همواره میتوانید از خدمات پارسی گل در شهرهای تهران و اصفهان بهره ببرید. سفارش ها در محدوده شهر تهران و اصفهان قابل تحویل می باشد.

  • گل های فصلی

    بعضی از گل ها در همه ی فصل ها موجود نیست. در صورت موجود نبودن با هماهنگی شما از گل جایگزین استفاده خواهد شد.

محصولات مشابه